Skatterna av vinturismen: detaljerna i varje region

Skatterna av vinturismen: detaljerna i varje region

Vinturism har varit en blomstrande aktivitet sedan skapandet i början av 2000-talet. Även om besökarna i vingĂ„rdar och gods har varit tillgĂ€ngliga under mycket lĂ€ngre tid, berörde dessa frĂ€mst smĂ„ grupper av erfarna oenologer, nĂ€stan alltid franska. En stor del av dem utnyttjade dessa besök för att interagera med vinmakaren och övervĂ€ga att köpa fall av vin innan det gjordes (vad vi kallar att köpa en primeurs). Varför var dessa besök förmĂ„n för smĂ„ grupper av kĂ€nnare? Eftersom en primeur-försĂ€ljningen, en process med ursprung i Bordeaux, rörde ursprungligen endast de stora slott, vars vinpriser stod i direkt relation till domĂ€nens stora rykte.

Bordeaux vinturism: dÀr det hela började


PÄ grund av Bordeaux-vingÄrdar internationellt Àr det frÀmst runt Bordeaux-vin som den första vÄgen av Utveckling av vinturism organiserades. Vinturism som en egen fritidsaktivitet utvecklas dÀrför tillsammans med en kommersiell process för att sÀlja vin till sÀrskilt vÀlinformerade amatörer. UtlÀndsk turism tar fart i regionen, eftersom Bordeaux-slott ocksÄ Àr mycket kÀnda internationellt.

Den andra regionen som initierar vinturism, med frÄn början en stark nÀrvaro av utlÀndska besökare Àr naturligtvis Champagne. Med kÀllare med internationell kÀndhet och en mycket viktig marknadsnÀrvaro, sÀrskilt i Asien, sticker Champagne ut genom att erbjuda lyxvinturism och kÀllarbesök med inriktning pÄ den avancerade uppfattningen om de produkter som kunderna efterfrÄgar.

Även i dag verkar dessa tvĂ„ regioner vara de mest attraktiva för vinturismen, med ett totalt upptag för de tvĂ„ regionerna som överstiger 35% (2018-talet ges av en ATOUT-studie i Frankrike). Vi ser att det kommer strax efter vinturism i Alsace, som har 17% marknadsandelar i fransk vinturism. Det Ă€r viktigt att notera att Alsace, till skillnad frĂ„n de tvĂ„ regionerna som nĂ€mns ovan, gynnas av ökad ökendighet bland den franska allmĂ€nheten. Alsatiska vinodlare har gynnats av lokalbefolkningens entusiasm för vinrelaterade aktiviteter lĂ€ngre Ă€n andra. En del av den regionala turismen var dĂ€rför naturligt organiserad kring provsmakningar och promenader genom vingĂ„rdarna, en kommunikation som var mycket effektiv med franska besökare.

Vinturism i Frankrike: specifika funktioner efter region


Som vi har sett Àr ursprunget till vinturism helt annorlunda frÄn region till region. Tack vare intelligent kommunikation sedan 2000-talet blomstrar aktiviteten och antalet Àr imponerande. PÄ sju Är (mellan 2009 och 2016) har aktiviteten ökat med mer Àn 30%, sÀrskilt pÄ grund av utlÀnningar som i allt högre grad lockas till att besöka franska vingÄrdar.

Men varje region behÄller sin egenhet. VingÄrdarna i Bordeaux och Champagne lockar alltid en stor del av rika turister som drar nytta av sitt besök för att bestÀlla fall av vin direkt frÄn producenten. Vinturism i Alsace Àr fortfarande mycket viktig för invÄnarna i öst och för övriga franska. Vinturism i Bourgogne tenderar att vara nÀrmare Bordeaux- och Champagne-modellerna, med ökad synlighet av mycket stora hus, börjar rykte för fantastiska burgundiska viner verkligen att sticker ut internationellt. Champagne vinturism riskerar dÀrför att dela sina besökare.
 

Det Àr mycket intressant att notera att vinturismen utvecklas enormt tack vare utlÀnningar, som representerar en allt större andel av marknadsandelarna. En andel uppskattad till 49% 2016 Àr det sÀkert att deras antal överstiger antalet franska turister under de senaste tvÄ Ären. De genomsnittliga korgarna för varje enotourist enligt regionerna förblir mycket olika, men det kommer att bli föremÄl för en annan artikel.