Skatterna av vinturismen: detaljerna i varje region

Skatterna av vinturismen: detaljerna i varje region

Vinturism har varit en blomstrande aktivitet sedan skapandet i början av 2000-talet. Även om besökarna i vingårdar och gods har varit tillgängliga under mycket längre tid, berörde dessa främst små grupper av erfarna oenologer, nästan alltid franska. En stor del av dem utnyttjade dessa besök för att interagera med vinmakaren och överväga att köpa fall av vin innan det gjordes (vad vi kallar att köpa en primeurs). Varför var dessa besök förmån för små grupper av kännare? Eftersom en primeur-försäljningen, en process med ursprung i Bordeaux, rörde ursprungligen endast de stora slott, vars vinpriser stod i direkt relation till domänens stora rykte.

Bordeaux vinturism: där det hela började


På grund av Bordeaux-vingårdar internationellt är det främst runt Bordeaux-vin som den första vågen av Utveckling av vinturism organiserades. Vinturism som en egen fritidsaktivitet utvecklas därför tillsammans med en kommersiell process för att sälja vin till särskilt välinformerade amatörer. Utländsk turism tar fart i regionen, eftersom Bordeaux-slott också är mycket kända internationellt.

Den andra regionen som initierar vinturism, med från början en stark närvaro av utländska besökare är naturligtvis Champagne. Med källare med internationell kändhet och en mycket viktig marknadsnärvaro, särskilt i Asien, sticker Champagne ut genom att erbjuda lyxvinturism och källarbesök med inriktning på den avancerade uppfattningen om de produkter som kunderna efterfrågar.

Även i dag verkar dessa två regioner vara de mest attraktiva för vinturismen, med ett totalt upptag för de två regionerna som överstiger 35% (2018-talet ges av en ATOUT-studie i Frankrike). Vi ser att det kommer strax efter vinturism i Alsace, som har 17% marknadsandelar i fransk vinturism. Det är viktigt att notera att Alsace, till skillnad från de två regionerna som nämns ovan, gynnas av ökad ökendighet bland den franska allmänheten. Alsatiska vinodlare har gynnats av lokalbefolkningens entusiasm för vinrelaterade aktiviteter längre än andra. En del av den regionala turismen var därför naturligt organiserad kring provsmakningar och promenader genom vingårdarna, en kommunikation som var mycket effektiv med franska besökare.

Vinturism i Frankrike: specifika funktioner efter region


Som vi har sett är ursprunget till vinturism helt annorlunda från region till region. Tack vare intelligent kommunikation sedan 2000-talet blomstrar aktiviteten och antalet är imponerande. På sju år (mellan 2009 och 2016) har aktiviteten ökat med mer än 30%, särskilt på grund av utlänningar som i allt högre grad lockas till att besöka franska vingårdar.

Men varje region behåller sin egenhet. Vingårdarna i Bordeaux och Champagne lockar alltid en stor del av rika turister som drar nytta av sitt besök för att beställa fall av vin direkt från producenten. Vinturism i Alsace är fortfarande mycket viktig för invånarna i öst och för övriga franska. Vinturism i Bourgogne tenderar att vara närmare Bordeaux- och Champagne-modellerna, med ökad synlighet av mycket stora hus, börjar rykte för fantastiska burgundiska viner verkligen att sticker ut internationellt. Champagne vinturism riskerar därför att dela sina besökare.
 

Det är mycket intressant att notera att vinturismen utvecklas enormt tack vare utlänningar, som representerar en allt större andel av marknadsandelarna. En andel uppskattad till 49% 2016 är det säkert att deras antal överstiger antalet franska turister under de senaste två åren. De genomsnittliga korgarna för varje enotourist enligt regionerna förblir mycket olika, men det kommer att bli föremål för en annan artikel.